Czy marketing w 2021 roku możemy porównać do Formuły 1?
“Harder, Better, Faster, Stronger” to wyznaczniki marketingu w 2021 roku. Wynika to przede wszystkim ze zmieniających się zachowań użytkowników w świecie digitalowym. W dalszym ciągu obserwujemy przyspieszenie konsumpcji treści przez użytkowników, którzy spędzają coraz mniej czasu nad konkretnymi materiałami – co zdefiniowało sposób, w jaki kampanie marketingowe i reklamy tworzone są przez marketerów.
Trendy marketingowe w 2021
Kreatywna reklama, wyróżniająca się na tle konkurencji, często zaangażowana społecznie z “silną” i wysoką dawką przekazu emocjonalnego oraz “aktorami-amatorami” i bynajmniej nie chodzi tutaj o umiejętności aktorskie grających, a poczucie synergii i utożsamianie się z aktorem, który jest taki jak “ja”, przeżywa te same emocje i trudności życiowe. To w dużym skrócie reklamy, które w sieci przyciągały społeczność i angażowały największą liczbę komentujących, za przykład niech posłuży kampania “jestem kobietą” marki biżuterii “Yes”.
Rok 2021, a przynajmniej jego końcówkę, można określić jako czas bliski post-pandemii w świecie reklamy. W marketingu obserwowano zdecydowane przyspieszenie i zmianę w stosunku do 2020, gdzie w przekazie dominowały pop-motywacyjne kreacje nawiązujące głównie do trudności związanych z aktualną sytuacją gospodarczo–społeczną. W ubiegłym za to odznaczyły się treści związane z video – notowano rekordowe przychody ze sprzedaży podczas live-streamów, a platformy social-media stały się istotnym miejscem sprzedaży produktów. Pomogli w tym influencerzy, promujący mocniej produkty i marki.
Widoczny jest także wzrost istotności contentu, szczególnie user-based. Element trudności, zmiany, przeżywania i motywacji notował szczególny rozkwit w 2021 roku, za czym podążyły przedsiębiorstwa, których przekaz i komunikacja stały się bardziej naturalne. Zresztą początek tego trendu był już obserwowany w połowie lat 90, kiedy kończyła się era super-modelek w reklamie.
Marketing w 2021 – AR i wirtualna rzeczywistość
Za rogiem natomiast “czai się” AR, czyli rozszerzona rzeczywistość, która w 2021 roku zaczęła stawiać coraz śmielsze kroki w marketingu i reklamie. AR to już nie tylko automatyzm, ale także splatanie się dwóch rzeczywistości – świata kontrastu “cyber-real”, gdzie ich granice wzajemnie się zacierają i to coraz mocniej.
Także i tutaj (świat cyber-wirtualizmu) powraca sentyment marketerów, którzy w 2004 roku próbowali zrozumieć fenomen gry wideo – Second Life i możliwości reklamowe, które dawał wtedy świat wirtualny.
Sentyment i nostalgia to ostatnie trendy, które uwidoczniły się w reklamie w ubiegłym roku. W wielu branżach nawiązywano szczególnie do lat 90 XX wieku, za przykład niech posłuży rozrywka, w której to nader często korzystano z tęsknoty pokolenia Y za dzieciństwem. Na rynku pojawiły się rozwiązania takie jak np. dedykowane konsole z wybranymi tytułami z lat 90, czy odświeżone formuły seriali i programów rozrywkowych, które swoje lata świetności przeżywały blisko trzy dekady wstecz.
Jakie są Wasze przemyślenia? Czy marketing w 2021 roku Was czymś zaskoczył, a może któreś z trendów szczególnie nie przypadły Wam do gustu? Zachęcamy też do przeczytania artykułu o zmianach, które w 2021 roku zaszły w systemach reklamowych – Jak zmieniły się systemy reklamowe w 2021 roku?