Listopad zaowocował w całe mnóstwo nowych funkcji oraz planów. Część z nich została już wprowadzona i możemy z nich korzystać, niektóre nie są jeszcze dostępne w Polsce, a reszta jest w fazie testów. W tym miesiącu, pod względem ilości nowych opcji, liderem został zdecydowanie Instagram. Jednak tradycyjnie nie zabrakło tu również Facebooka i kilku innych mediów społecznościowych. 

Jesteście gotowi na porządną dawkę nowości? Zacznijmy od Facebooka, który zaproponował dwie ciekawe funkcje.

Co nowego na Facebooku?

Animacje obrazów

Facebook testuje kilka animacji dodawanych do zdjęć. Mają one sprawić, że grafiki będą imitowały wideo. Wprowadzone mają być dwa warianty. Jeden do zdjęć pojedynczych i drugi do postów z kilkoma obrazami, który proponuje wiele opcji ich prezentacji. Dlaczego wprowadzane są takie funkcje? Odpowiedź jest bardzo prosta. Statystyki pokazują, że użytkownicy są bardziej skłonni do angażowania się pod treściami ruchomymi niż stałymi.  To właśnie takie materiały przykuwają uwagę odbiorców, a Facebook chce tworzyć narzędzia, które umożliwiają maksymalizację tego zainteresowania.

Jeśli chcecie zobaczy, jak wyglądają poszczególne efekty, polecamy zajrzeć na Twittera Matta Navary.

Ocena komentarzy

Facebook powraca do testowania opcji oceny komentarzy. Chce przez to bardziej angażować społeczność pozwalając ocenić wartościowość treści. Nowa funkcja ma być dostępna w grupach. Przy komentarzu już teraz niektórzy użytkownicy widzą strzałki, jedną w górę, drugą w dół, które mają wskazywać na to, czy komentarz był dla użytkownika wartościowy czy też nie. Oceny mają być punktowane i podawane przy komentarzu, ale anonimowo, tzn. nie będzie widoczne, jaki użytkownik wystawił ocenę. Ta opcja ma motywować do udzielania się w dyskusjach i pisania bardziej merytorycznych wypowiedzi. 

socialmediatoday.com/news/facebook-once-again-experiments-with-up-and-down-votes-for-comments-to-opti

Dużo więcej nowości pojawiło się w Instagramie

Nowa strona główna

We wrześniowym wydaniu “Co nowego w mediach społecznościowych?” pisaliśmy o tym, że Instagram testuje nowy pasek na stronie głównej, który będzie zawierał wprowadzone wcześniej sekcje – Reels oraz Sklep. No i stało się, po dwóch miesiącach Instagram ogłosił wprowadzenie nowego paska. Większość użytkowników ma już dostęp do nowego widoku, w którym ikonki powiadomień oraz dodawania nowej treści zostały przeniesione w górną część ekranu, obok DM, a na pasku zastąpiły je właśnie Sklepy i Reels. 

W Polsce wygląda to jednak nieco inaczej, z uwagi na to, że nie mamy jeszcze dostępu do Reels. Dlatego tworzenie posta nadal zrobimy z poziomu dolnego paska i to z niego przejdziemy też do sekcji sklepów, jednak powiadomienia pojawiają się już u góry ekranu. 

I jak, podoba Wam się nowy układ? 

Media społecznościowe - Instagram nowa strona główna

Zmiany zasad relacji na żywo

W związku z nawrotem pandemii, Instagram postanowił wprowadzić kilka zmian, aby zrekompensować utratę interakcji społecznych. Dotychczas relacje na żywo mogły trwać tylko godzinę. Dla niektórych twórców, którzy przeprowadzali sesje Q&A lub dzielili się wiedzą, było to za mało. Teraz to już nie będzie problemem, bo limit czasu trwania relacji na żywo został wydłużony do 4 godzin. 

Przedłużony został także czas archiwizacji relacji. Użytkownicy będą mogli np. zapisać relację na komputerze, razem z komentarzami, w ciągu 30 dni od przeprowadzenia live’a. 

Źródło: wirtualnemedia.pl/artykul/instagram-zmienia-zasady-transmisji-na-zywo

Nowa opcja wyszukiwania

Zdarza Wam się, że szukacie inspiracji w serwisie Instagram wpisując odpowiedni hasztag, ale wyszukania zupełnie do Was nie trafiają? Nie każdy użytkownik korzysta z hasztagów lub nie umieszcza tych, o których my pomyśleliśmy. W ten sposób takie posty nigdy nie trafią w nasze ręce. Na pomoc przychodzi Instagram, który rozszerza zakres wyszukiwań o kolejną opcję – wyszukiwanie po słowach kluczowych. Jest ona dostępna zaraz obok nazwy konta, znaczników i miejsc. Jednak nie każde słowo można znaleźć w ten sposób. Dostępne są jedynie słowa ujęte przez algorytm, zgodne z zasadami społeczności Instagrama oraz te najczęściej wykorzystywane przez użytkowników.

Instagram wprowadził już tę opcję na wybrane kraje i stopniowo rozszerza ją na kolejne. Nie ma jednak wyznaczonego konkretnego terminu pojawienia się tej funkcji w Polsce. 

Media społecznościowe - nowa opcja wyszukiwania
Media sp

Źródło:

Najczęściej zadawane pytania

Instagram testuje aktualnie nową funkcję dla kont biznesowych. Ma to usprawnić komunikację między firmą a klientem i zdecydowanie tak się też stanie, bo nowa opcja to najczęściej zadawane pytania. Będą się one pojawiać, kiedy użytkownik zdecyduje się wysłać wiadomość prywatną do konta biznesowego. Marki będą mogłby ustawić 4 wybrane przez siebie pytania i w ten sposób sugerować klientom temat rozmowy.

Brzmi znajomo? Nic dziwnego, ponieważ podobna funkcja jest też dostępna w Messengerze. Marki i klienci chętnie z tego korzystają, dlatego Facebook zdecydował się wprowadzić to również na Instagramie. Nie dziwi to szczególnie dlatego, że czaty obu aplikacji są właśnie integrowane.

Źródło:

Zostając w temacie czatu…

Część użytkowników ma już dostęp do Messengera w aplikacji Instagrama. Są też nowe aktualizacje, które dotyczą obu z nich. Pierwsza opcja to Watch Together, o której utworzeniu w Messengerze pisaliśmy jakiś czas temu. (więcej znajdziecie tutaj). Teraz wspólne oglądanie w czasie wideo rozmowy jest też dostępne na Instagramie. Znajomi podczas połączenia mogą wspólnie przeglądać np. IGTV.

Druga aktualizacja, która jest nowa także w aplikacji Messenger, to motywy. Wcześniej można było zmieniać kolory czatu, pseudonimy czy emoji. Teraz przygotowane zostały specjalne motywy, które mają personalizować czat lub nadawać mu określonego klimatu, np. miłosnego. 

Ostatnia wprowadzona funkcja to tryb znikania. Sprawia ona, że wiadomości znikają po opuszczeniu czatu z daną osobą. Dodatkowo, jeśli ktoś wykona zrzut ekranu Waszej rozmowy, zostaniesz o tym poinformowany.

Tryb został zaprojektowany przez twórców z myślą o bezpieczeństwie i możliwości wyboru czy chcemy, aby nasze wiadomości były zawsze widoczne w historii rozmowy. Tę funkcję można włączyć i wyłączyć kiedy chcemy. Wystarczy w wątku, w których chcemy aktywować tryb znikania, przejechać palcem w górę.   

Źródło:

Reakcje na InstaStory

Wszyscy chyba wiemy, jak wygląda reagowanie na Insta Stories. Klikamy emoji w relacji, która pojawia się automatycznie w DM zarówno osoby, która zamieściła relację, jak i w naszej. W dodatku wybór emoji jest ograniczony do 8. 

Ma się to zmienić! Testowana jest właśnie opcja pozwalająca na to, aby reakcje pojawiały się bezpośrednio przy danej relacji i dodatkowo, żeby można było wybrać emotkę, której chcemy użyć. Mimo, że Instagram na razie nie wspomina, jak dokładnie ma wyglądać ulepszona funkcja, możemy się spodziewać, że będzie podobna do tej, którą oferuje nam Facebook (ze względu na coraz większą integrację serwisów).  

Media społecznościowe - reakcje na instastory

Źródła:

A jeśli o Stories mowa…

Jakiś czas temu pisaliśmy o tym, że LinkedIn wprowadza Stories (więcej o tym tutaj). Okazuje się, że moda na relacje, którą zapoczątkował Snapchat, coraz bardziej się rozprzestrzenia. W listopadzie tę opcję, pod nazwą Fleets, udostępniono większości użytkownikom aplikacji Twitter. Sekcja wygląda niemal identycznie, jak ta na Instagramie i również ma swoje miejsce w górnej części strony głównej. Czas trwania jednej relacji także niczym się nie różni – są to 24 godziny. 

Czy pojawienie się sekcji relacji na Twitterze jest zaskakujące? Nie bardzo. 

Za to niespodziewane może być pojawienie się Stories na Spotify. Nie jest to typowa platforma społecznościowa, a mimo to twórcy zdecydowali się przetestować tę funkcję i w najnowszej wersji swojej aplikacji umożliwili artystom dodanie kilku filmików do wybranych playlist. Jedną z nich jest składanka świąteczna, przy której pojawia się charakterystyczne dla Stories kółko, a po kliknięciu możemy obejrzeć kilka filmów nagranych przez autorów świątecznych piosenek. Na razie są to jedynie testy, ale być może ta opcja będzie w przyszłości dostępna na wszystkich playlistach lub na profilach artystów. Myślicie, że to dobry pomysł? 

Media społecznościowe - Spotify screen
Media sp

Źródła:

To nie wszystko od Spotify

Platforma planuje wprowadzić płatny serwis z podcastami. Byłaby to oddzielna aplikacja, na której znajdowałyby się jedynie ekskluzywne wywiady i podcasty z najwyższej półki. Najtańsza subskrypcja ma wynosić 3 dolary miesięcznie, umożliwiać dostęp jedynie do wybranych materiałów oraz zawierać reklamy. Najdroższa, kosztująca 8 dolarów miesięcznie, ma zapewniać pełny dostęp do materiałów w najwyższej jakości oraz treści przedpremierowych. Dodatkowo ta opcja nie będzie zawierała reklam.

Rynek podcastów się rozrasta i stają się one coraz bardziej popularne, szczególnie w czasach epidemii, więc pomysł Spotify może być trafiony. Co sądzicie? Wykupilibyście dostęp do takiej platformy?

Źródło: wirtualnemedia.pl/artykul/spotify-serwis-z-podcastami-cena-od-3-do-8-dolarow-miesiecznie

YouTube nie zostaje w tyle

YouTube również zauważył, że coraz większe zainteresowanie zyskują materiały audio, takie jak podcasty czy audiobooki. Z uwagi na to ogłosił, że wprowadzony zostanie nowy format reklamowy, czyli właśnie reklamy dźwiękowe. Będą one emitowane użytkownikom podczas słuchania wybranych treści i mają być nie dłuższe niż 30 sekund. Reklamy mogą być w formie animacji lub też statycznego obrazu. Zaletą takiej opcji jest zdecydowanie niższy koszt stworzenia tego formatu niż produkcji wideo. 

Jeśli chcecie zobaczyć, lub może lepiej powiedzieć – usłyszeć, przykład takiej reklamy, polecamy zajrzeć tutaj.

Źródła: nowymarketing.pl/a/29740,youtube-wprowadza-format-reklam-ktorych-nie-sposob-przegapic-reklamy-dzwiekowe

blog.google/products/ads-commerce/youtube-music-audio-ads/

Jeszcze trochę o reklamach

To nie koniec zmian reklamowych na YouTube. W listopadzie platforma ogłosiła aktualizację swojego regulaminu, w którym zawarła nowy przepis, mogący być bardzo irytujący nie tylko dla widzów, ale także twórców. Mianowicie chodzi o możliwość dodawania reklam do filmów, których twórcy zdecydowali się nie dołączać do programu partnerskiego YouTube i nie umieszczać reklam w swoich filmach. Wraz z akceptacją regulaminu, reklamy mogą zacząć pojawiać się na dowolnym filmie, a jedyną różnicą będzie to, czy twórca uzyskuje z tego tytułu przychody. A uzyskiwać będą je jedynie Ci, którzy wcześniej zgodzili się na publikowanie reklam w filmach i zarazem dołączyli do programu partnerskiego.

Zmiany zaczęły obowiązywać już teraz w Stanach Zjednoczonych, a w pozostałych krajach wejdą w życie w połowie 2021 r.   

Źródło: socialmediatoday.com/news/youtube-will-start-inserting-ads-into-non-monetized-content-updates-rules

Dużo zadziało się w mediach społecznościowych w ciągu tego miesiąca. Instagram przoduje, więc mamy nadzieję, że w kolejnym miesiącu będziemy mogli Wam napisać, że reszta portali dorównuje mu ilością nowości. 

Koniecznie dajcie znać, które z wprowadzonych funkcji najbardziej Wam się przydadzą i na które czekacie z niecierpliwością!